1 500 Kč more for a free shipping

Kreatin monohydrát

Kreatin monohydrát

Jaká je to látka?

Monohydrát kreatinu (učeně monohydrát alfa-methylguanidin octové kyseliny) je jedním z nejčastěji a nejlépe prozkoumaných doplňků stravy. Zvláště ve fitness a kulturistice je oblíbený pro svoji schopnost zvyšovat hladinu tzv. kreatinfosfátu ve svalech, který slouží k obnově svalových energetických zásob uložených v „zázračné“ molekule ATP. To umožní sportovci vykonat v anaerobním (silovém) režimu se stejnou váhou více opakování, a to i při kratších přestávkách mezi sériemi.

Jaké má postavení ve výživě/metabolismu?

Vedle regeneračního působení může kreatin monohydrát snižovat poškození svalových vláken způsobenou intenzivními tréninky. Kreatinkináza je známý ukazatel poškození svalů. Její hladina je nižší u jedinců, kteří nejsou po tréninku tak „vyšťaveni“, a to díky suplementaci kreatinem. V tzv. sytící fázi suplementace (asi týden) se užívá až 20 g monohydrátu kreatinu denně. Potom už stačí užívat jen 3 – 5 g kreatinu denně. Kreatin zadržuje ve svalech vodu, což může způsobit, že svaly budou díky suplementaci zalitější a samozřejmě naroste hmotnost svalů (o 2-4 kg). Proto ho neužíváme na „estetiku“, ale zejména na sílu.

Zajímavosti o kreatinu

Při tzv. kúře dochází k postupnému ukládání kreatinu do svalových vláken, které významně ovlivňuje jeho další vstřebatelnost – to je tzv. sytící efekt. Jakmile se dosáhne nasycení svalové tkáně kreatinem, další kreatin se ze střevního obsahu nebo z krve již nevstřebá. Je rozdíl při užívání kreatinu mezi klientem konzumujícími velké množství masa (jako přírodním zdrojem kreatinu) a vegetariánem nebo veganem, který reaguje na dávku kreatin monohydrátu spontánněji. Kreatin monohydrát se sice ve vodě hůře rozpouští, ale ani seberozpustnější drahá forma neovlivní jeho vstřebatelnost ve svalu, která je limitovaná sytícím efektem. Ukazuje se, že žádná forma kreatinu nezaručuje jistotu funkce a účinku u každého klienta. Vliv kreatinu na jedince může být někdy zcela minimální až nulový, jak je u doplňků stravy běžné. Proto se ukazuje, že když se budete držet osvědčené klasiky a zůstanete u monohydrátu, rozdíly v působení jiných, výrazně dražších forem téměř nepocítíte.

Tri-kreatin malát je vlastně kreatin navázaný na kyselinu jablečnou. Podporuje růst svalové hmoty, sílu i vytrvalost. Je zvláště vhodný pro atlety a cyklisty, kteří chodí doplňkově cvičit do fitcentra, a pro vyznavače crossfitu. Podobně jako kreatin monohydrát podporuje rychlé uvolňování energie (zvýšenou tvorbou ATP během výbušné aktivity), účastní se odbourávání čpavku (podpora regenerace) a posiluje imunitu.